سفارش تبلیغ
صبا ویژن

آیا کنکور 1402 تغییر خواهد کرد ؟

زمینه

در ایران ، پذیرش در دانشکده پزشکی تنها بر اساس نتایج آزمون رقابت کنکور 1402 در سراسر کشور است. این مقاله اعتبار پیش بینی کننده نمرات کنکور را به تنهایی و در ترکیب با معدل دبیرستان (hsGPA) برای عملکرد تحصیلی دانش آموزان دانشکده پزشکی دولتی در ایران بررسی می کند.
مواد و روش ها

این مطالعه گروهی از فارغ التحصیلان سال 2003 در مدارس پزشکی دولتی در ایران را از بدو ورود تا کارآموزی دنبال کرد. متغیرهای پیش بینی کننده کل نمرات کنکور و زیر بخش و hsGPA بودند. متغیرهای نتیجه (1) نمرات آزمون جامع علوم پایه (CBSE) بودند. (2) نمرات آزمون جامع پیش کارآموزی (CPIE) ؛ و (3) معدل نمره دانشکده پزشکی (msGPA) برای دوره هایی که قبل از کارآموزی گرفته شده است. برای ارزیابی روابط بین معیارهای انتخاب و عملکرد تحصیلی ، از تحلیل همبستگی پیرسون و رگرسیون استفاده شد.
نتایج

در سال 2003 2126 دانش آموز (1374 زن و 752 مرد) وجود داشت. در بین متغیرهای نتیجه ، CBSE قوی ترین ارتباط را با نمره کل کنکور (0.473 = r) ، و پس از آن msGPA (0.339 = r) و CPIE (r =) داشت. 0.326). در حالی که افزودن hsGPA به نمره کل Konkoor تقریباً دو برابر قدرت پیش بینی msGPA را افزایش می دهد (R2 = 0.225) ، اما تأثیر قابل توجهی در پیش بینی CBSE یا CPIE نداشت.
نتیجه گیری

کنکور به تنهایی و حتی در ترکیب با hsGPA پیش بینی نسبتاً ضعیفی برای عملکرد تحصیلی دانشجویان پزشکی است و اعتبار پیش بینی کننده آن در طول سالهای تحصیلی دانشکده پزشکی کاهش می یابد. باید برای توسعه معیارهای پذیرش جامع ، که شامل عوامل شناختی و غیر شناختی است ، توجه شود تا بهترین متقاضیان برای تبدیل شدن به "پزشکان خوب" در آینده شناخته شوند. یافته های این مطالعه می تواند برای سیاست گذاران در زمینه آموزش پزشکی مفید باشد.

گزارش Peer Review
زمینه

"کنکور" که از کلمه فرانسوی concours (به معنی مسابقه) گرفته شده است ، برای ایرانیان واژه ای آشنا است ، زیرا هر ساله صدها هزار فارغ التحصیل دبیرستانی در این امتحان فوق العاده دشوار برای ورود به دانشگاه های دولتی رقابت می کنند. کنکور برای اولین بار 46 سال پیش در تلاش برای معرفی یک آزمون واحد و مشترک برای کل داوطلبان ملی آموزش عالی انجام شد. در طول تاریخ نسبتاً طولانی خود ، کنکور هیچ گونه بازنگری قابل توجهی انجام نداده است [1]. در حالی که دانشگاه های دولتی بدون شهریه هستند ، یک دانشگاه خصوصی در ایران به نام دانشگاه آزاد وجود دارد که هزینه های بالایی را دریافت می کند در حالی که اعتبار کمتری نسبت به دانشگاه های دولتی دارد [2]. این دانشگاه آزمون ورودی خود را برگزار می کند که بسیار شبیه کنکور است. کنکور یک آزمون جامع و چند گزینه ای است که دارای چهار گزینه و تنها یک پاسخ صحیح برای هر سوال است. این امتحان موضوعات متداول دبیرستان را پوشش می دهد و سالی یک بار در 5 جریان مختلف دانشگاهی از جمله "علوم تجربی" ، "ریاضیات و فیزیک" ، "علوم انسانی" ، "هنرهای زیبا" و "زبان های خارجی" برگزار می شود [3].

کنکور به عنوان تنها معیار پذیرش دانشجو در دانشگاه ، مشکلات روانی و اجتماعی ایجاد می کند ، مانند اضطراب در بین آزمودنی های آینده و والدین آنها در ایران ، جامعه ای که در آن تحصیلات تعیین کننده اصلی تحرک طبقاتی است [1 ، 3]. علاوه بر این ، چالش های بزرگتری برای سیستم آموزشی وجود دارد. از آنجا که کنکور بسیار دقیق است ، دانش آموزان آنقدر بر آمادگی برای کنکور در سالهای آخر دبیرستان تمرکز کرده اند که سایر جنبه های عملکرد ذهنی مرتبه بالاتر مانند خلاقیت و تفکر انتقادی ممکن است نادیده گرفته شود [4 ، 5]. علاوه بر این ، آمادگی آزمون به مرکز آموزش در مدارس تبدیل شده است ، که مدارس را به مراکز تجمع امتحانات تبدیل کرده است. این عامل مهمی است که مانع از حرکت از روش های سنتی به سمت استانداردهای آموزشی بهتر تدریس و سنجش می شود [1 ، 3].

پزشکی یکی از صدها رشته تحصیلی است که فارغ التحصیلان دبیرستانی در این آزمون گسترده با آن رقابت می کنند. در ایران ، دانشجویان پزشکی به طور معمول تحصیلات خود را بلافاصله پس از دبیرستان آغاز می کنند ، بدون داشتن تحصیلات عالی اولیه و یا بلوغ ذهنی و شخصی کافی برای انتخاب رشته پزشکی [6]. علاوه بر این ، به دلیل چندین عامل اجتماعی ، اقتصادی و فرهنگی ، تحصیل پزشکی از اولویت های اول دانش آموزان است و بنابراین ، بهترین رتبه ها ، با توجه به نمرات کنکور ، در دانشکده های پزشکی دولتی پذیرفته می شوند [7]. برنامه آموزش پزشکی 7 ساله در دانشگاههای ایران به یک مرحله اولیه علوم اولیه یا مرحله قبل از بالینی تقسیم می شود و پس از آن دوره آموزش بالینی ، که 3 سال دیگر طول می کشد. پس از آن 5.5 سال ، 1.5 سال کارآموزی وجود دارد ، که طی آن دانشجویان در "بیمارستان های دانشگاهی" تمرین می کنند و زیر نظر ساکنان و پزشکان دارای مجوز کامل کار می کنند.

جدا از مشکلات ناشی از پذیرش مستقیم دانش آموزان پزشکی پس از فارغ التحصیلی از دبیرستان و بدون آن هرگونه تجربه در زمینه پزشکی ، ماهیت کنکور به عنوان تنها معیار پذیرش دانشجوی پزشکی در کشور مورد توجه است. در سراسر جهان ، مطالعات اعتبارسنجی پیش بینی برای توسعه روش های غربالگری و انتخاب برای پذیرش بهترین دانش آموزان در دانشکده های پزشکی انجام می شود [8-14]. این مطالعات نتیجه می گیرند که عملکرد تحصیلی قبلی تنها بخشی از واریانس عملکرد دانشکده پزشکی را تشکیل می دهد. اعتبار پیش بینی آزمون های پذیرش دانشکده پزشکی در آمریکای شمالی و استرالیا از کوچک تا متوسط ??است. در این کشورها ، این آزمون ها با سایر عوامل شناختی و غیر شناختی تکمیل می شوند [8-14]. با این حال ، تا آنجا که ما می دانیم ، هیچ مطالعه ای در مورد اعتبار کنکور در پیش بینی موفقیت تحصیلی دانشجویان پزشکی انجام نشده است. با توجه به نگرانی هایی که ممکن است روند انتخاب برنامه های آموزش پزشکی در ایران مطلوب نباشد ، ما تصمیم گرفتیم تا چه میزان نمرات کنکور موفقیت در دانشکده پزشکی را پیش بینی کند. این مطالعه ارتباط نمرات کنکور با عملکرد بعدی دانش آموزان در دانشکده های پزشکی ایران را گزارش می کند.
روش
نمونه و داده های مطالعه

موضوعات شامل گروه 2003 فارغ التحصیلان در 38 دانشکده پزشکی عمومی در ایران بود. پس از شرکت در کنکور 2003 ، متقاضیان دارای رتبه بالا مجاز به انتخاب مدارس پزشکی مورد علاقه خود ، بر اساس رتبه آنها در کنکور شدند. ما این گروه را از زمان ورود به دانشکده پزشکی از طریق کارآموزی دنبال کردیم. دوره پیگیری از سال 2003 تا 2009 بود.
متغیرهای پیش بینی کننده

اطلاعات پذیرش گنجانده شده در این مطالعه از پایگاه داده سازمان ملی آزمون های آموزشی (NOET) بازیابی شد و شامل موارد زیر بود.

معدل دبیرستان (hsGPA). در این گزارش ، hsGPA میانگین نمرات 3 سال آخر دوره های دبیرستان را نشان می دهد. ما hsGPA ها را در مطالعه خود گنجاندیم زیرا شرایط پذیرش دانشگاه اخیراً افزایش یافته است تا علاوه بر Konkoor شامل hsGPA نیز شود [15]. با این حال ، hsGPA در شرایط پذیرش گروهی از دانش آموزان که داده های آنها در این مطالعه استفاده شد ، گنجانده نشد. حداکثر نمره قابل دسترسی hsGPA 20 است.
کنکور گل می زند

فارغ التحصیلان دبیرستانی که می خواهند در دانشکده های پزشکی عمومی ثبت نام کنند باید نسخه ای از کنکور را که شامل 8 زیرمجموعه است ، استفاده کنند: 4 دوره اول دوره های غیر علمی (زبان فارسی ، زبان عربی ، مطالعات دینی و یک زبان خارجی-معمولاً انگلیسی) است. ) ، و 4 دوره بعدی دوره های علوم (ریاضیات ، زیست شناسی ، فیزیک و شیمی) است. نمرات خام هر بخش فرعی با ضرب تعداد پاسخ های صحیح در 3 ، سپس کم کردن تعداد پاسخ های نادرست و آخرین ، تقسیم آن محصول بر تعداد کل سوالات در بخش فرعی محاسبه می شود. از آنجا که بین زیر بخش های یک آزمون از نظر میزان دشواری تفاوت وجود دارد ، نمرات خام بدست آمده در تمام زیربخش ها تنظیم می شود. پس از تنظیم میزان دشواری مربوط به امتحان ، هر زیربخش نمره وزنی دریافت می کند و نمره کل کنکور با جمع بندی نمرات موزون در زیربخش ها با استفاده از معادله زیر ایجاد می شود [15]:
[خطای پردازش ریاضی]
(1)

جایی که Per مخفف زبان فارسی ، Ara برای زبان عربی ، Rel برای مطالعات دینی ، برای زبان خارجی ، Mat برای ریاضیات ، Bio برای زیست شناسی ، Phy برای فیزیک و Che برای شیمی است. همانطور که از معادله مشخص است ، دروس علوم 3 برابر وزن دوره های غیرعلمی داده می شود. همه 8 نمره خرده زیرمجموعه (بدون تعدیل) ، کل زیربخش غیرعلمی (مجموع 4 نمره فرعی خام غیرعلمی) ، زیرمجموعه کل علم (مجموع 4 نمره فرعی خام علوم) و نمره کل کنکور در این مورد استفاده شد. مطالعه. از نمرات خام استفاده شد تا نتایج مقاله با مطالعات مشابه در سایر کشورها قابل مقایسه باشد. از نمره کل کنکور نیز در این مطالعه استفاده شد زیرا انتخاب دانشجویان پزشکی بر اساس این متغیر است.
متغیرهای خروجی

داده های مربوط به عملکرد تحصیلی دانشجویان پزشکی از پایگاه داده وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی (MOHME) جمع آوری و به پایگاه داده حاوی اطلاعات قبل از پذیرش آنها اضافه شد. این داده ها شامل موارد زیر بود.

نمرات آزمون جامع علوم پایه (CBSE). CBSE یک آزمون متمرکز و چند گزینه ای در سطح کشور است که در پایان ترم پنجم دانشکده پزشکی برگزار می شود و بر درک و کاربرد زمینه های علوم پایه مرتبط با آموزش پزشکی تمرکز دارد. برای گذراندن مرحله بالینی ، دانشجویان باید این معاینه را بگذرانند.

نمرات آزمون جامع پیش کارآموزی (CPIE). CPIE همچنین یک آزمون چند گزینه ای متمرکز و سراسری است که در پایان مرحله بالینی برگزار می شود و دانش بالینی دانشجویان پزشکی را ارزیابی می کند. CPIE فقط دانش را آزمایش می کند و جزء مهارت های بالینی ندارد. قبولی در این امتحان یک دانشجوی پزشکی را واجد شرایط می سازد تا کار خود را آغاز کند کارآموزی.

معدل مدرسه پزشکی (msGPA). معدل های دانشکده پزشکی از تمام دوره هایی که قبل از کارآموزی تکمیل شده بود محاسبه شد و با توجه به تعداد ساعات دوره وزن شد. در مرحله بالینی ، معاینات بیشتر مهارت های بالینی و دانش بالینی را ارزیابی می کنند. مهارتهای بالینی معمولاً به روشهای مختلف مانند بیماران استاندارد ارزیابی می شوند.
تحلیل و بررسی

کنکور ، CBSE و CPIE امتحانات متمرکز ، سراسری هستند و نمرات در مقیاس یکسان برای همه دانش آموزان گزارش می شود. علاوه بر این ، با توجه به برنامه درسی استاندارد برای همه دانشکده های پزشکی در کشور [16] ، ما msGPA را در مدارس فرو ریختیم و تجزیه و تحلیل جامع برای کل دانش آموزان ملی انجام شد.

برای پاسخگویی به سوالات مربوط به اعتبار پیش بینی کنکور و hsGPA ، همبستگی بین متغیرهای پیش بینی کننده و اندازه گیری نتایج با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون محاسبه شد. به منظور بررسی قدرت پیش بینی ترکیبات مختلف متغیرهای پیش پذیرش ، رگرسیون خطی چندگانه برای هر متغیر نتیجه با 8 مجموعه پیش بینی کننده مختلف انجام شد:

1 hsGPA به تنهایی ؛

2 زیر نمرات خام غیر علمی کنکور (زبان فارسی ، زبان عربی ، مطالعات دینی و زبان خارجی) ؛

3 زیر نمره خام علوم کنکور (ریاضیات ، زیست شناسی ، فیزیک و شیمی) ؛

4 کلیه نمرات فرعی کنکور (زبان فارسی ، زبان عربی ، مطالعات دینی ، زبان خارجی ، ریاضیات ، زیست شناسی ، فیزیک و شیمی) ؛

5 همه زیر نمرات خام کنکور و hsGPA ؛

6 بخش فرعی غیرعلمی و زیرمجموعه کل علم ؛

7 نمره کل کنکور به تنهایی ؛ و

نمره کل کنکور و hsGPA.

برای هر معادله ، همه متغیرها در هر مجموعه پیش بینی به طور همزمان در یک روش رگرسیون گام به گام وارد می شوند که در آن اهمیت هر متغیری که به مدل معرفی می شود تا بدست آوردن بهترین مدل مناسب ارزیابی می شود. هنگامی که مقادیر P <0.05 <ارتباط معنی دار در نظر گرفته شود. کلیه تجزیه و تحلیل ها با استفاده از نرم افزار آماری SPSS (نسخه 18.0 ، SPSS Inc. ، Chicago، Ill.، USA) انجام شد.

مانند سایر مطالعات اعتبارسنجی ، از کالیبراسیون کوهن برای راهنمایی تفسیر نتایج در این گزارش استفاده شد [8 ، 11]. در این راستا ، اندازه اثر ضریب از 0.100 تا 0.200 "کوچک" ، از 0.300 تا 0.500 "متوسط" و 0.500 یا بیشتر "بزرگ" در نظر گرفته شد.

این مطالعه مورد تأیید کمیته اخلاق محلی قرار گرفت و مطابق با اعلامیه هلسینکی انجام شد. رضایت فردی از دانش آموزان اخذ نشد زیرا این تجزیه و تحلیل گذشته نگر از پایگاه داده ناشناس بود.